Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

10 χρόνια Facebook, ποσό άλλαξε την ζωή μας αλήθεια;

Αλήθεια πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που κοινωνικοποιούμαστε, ο τρόπος που σπαταλούμε τον ελεύθερο μας χρόνο, το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε και ο τρόπος που ενημερωνόμαστε, από τη στιγμή που αποφασίσαμε να μη μείνουμε έξω από το παιχνίδι των social media και να κάνουμε ένα προφίλ στο facebook; 

Το facebook έχει γενέθλια και κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας. Όταν ο Μαρκ Ζουκεμπεργκ ξεκίνησε να δημιουργεί αυτή την εφαρμογή, σίγουρα δε φανταζόταν με πόση προθυμία δισεκατομμύρια άνθρωποι από όλο τον κόσμο θα έτρεχαν οικειοθελώς να μοιραστούν μαζί του τον ελεύθερο τους χρόνο, παραχωρώντας του ως αντάλλαγμα πληροφορίες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Ο «φίλος» μας ο Μαρκ  σίγουρα έκανε ένα μεγάλο «like» στον εαυτό του, έχοντας θησαυρίσει μέσα από την εφαρμογή και συγκεντρώνοντας ταυτόχρονα τη μεγαλύτερη και πιο πλήρη βάση προσωπικών δεδομένων που υπάρχει, χωρίς να εξασκήσει κανενός είδους βία! Εύγε!  



Τι ήταν όμως αυτό που κατάφερε να κινητοποιήσει τόσο κόσμο με τόσο αποκλίνουσες πολιτισμικές αφετηρίες να στραφεί προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα προς το fb; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα social media δεν είναι τίποτα παραπάνω από τη μετεξέλιξη των μέσων επικοινωνίας, που ήρθε φυσικά μετά την ανάπτυξη και μαζικοποίηση του  internet ως ανάγκη για περισσότερη επικοινωνία, όπως προστάζει η εποχή της πληροφόρησης (με τα θετικά και τα αρνητικά της). Αλλά θα ήταν αφελές να μη δούμε τα βαθύτερα αίτια αυτού του παγκόσμιου  κοινωνικού φαινομένου. Η ανασφάλεια που γεννά η σύγχρονη κοινωνία σε κάθε της πτυχή (επαγγελματική, προσωπική)  μαζί με μια συνεχή διάθεση επιβεβαίωσης μέσα από ένα κυνήγι για δημοσιότητα δημιούργησαν το κατάλληλο μίγμα που επέτρεψε στο fb να ριζώσει σε κάθε νεολαίο -και όχι μόνο. Ο καθένας από εμάς έχει πλέον την ευκαιρία να παίρνει μια επιβράβευση που έχει τόσο ανάγκη (like) για κάθε  πτυχή της καθημερινότητας του. Λίγα λεπτά δημοσιότητας που μπορούν να επιβραβεύσουν τη σχέση του, το αγαπημένο του ποτό, την αγαπημένη του ταινία, τραγούδι ή φωτογραφία από τις περασμένες διακοπές, οτιδήποτε αποφασίζει ο «χρήστης» να μοιραστεί με τους φίλους του.  Σα να λέμε ότι το fb ήρθε να καλύψει, χωρίς κανένας να το περιμένει, μια ανάγκη που δεν είχαμε σχηματοποιήσει ακόμα. Έτσι, απλά και ωραία αποφασίσαμε όλοι να δώσουμε, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, ό,τι πληροφορία είχαμε για μας και τους γνωστούς μας σε ένα τύπο που ούτε καν ξέραμε, με περίεργα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικές ήταν οι αποκαλύψεις Σνοουντεν, μέσα στο 2013, για το πώς αυτή η βάση δεδομένων παρά την φαινομενική προστασία της ιδιοτικότητας, είχε παραχωρηθεί ως βασικός πληροφοριοδότης διαφόρων μυστικών υπηρεσίών  όπως η CIA.
Αλλά μηδέν κακό αμιγές καλού (αντιστρέφοντας το γνωστό ρητό). Αυτή η μορφή μαζικής και γρήγορης επικοινωνίας όμως, έφερε ένα νέο μέσο αντιπληροφόρησης που καταφέρνει να μεταφέρει πληροφορίες τη στιγμή της δράσης σε ένα πολύ μεγάλο ακροατήριο. Τα social media και το fb έχουν καταφέρει να σπάσουν το μονοπώλιο της επικοινωνίας από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης και να δημιουργήσουν ένα δίκτυο επικοινωνίας που από «στόμα σε στόμα» σε ελάχιστα λεπτά διαδίδει γεγονότα, εναλλάσσοντας συνεχώς πληροφορίες. Η  Αραβική άνοιξη και το δικό μας θερμό καλοκαίρι στην Πλατεία  Συντάγματος είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα πολιτικών γεγονότων που πήραν διαστάσεις μέσα από το fb. 
Καλό η κακό; Δεν έχει καμία σημασία, καθώς το fb είναι κομμάτι της πραγματικότητας που προκύπτει από ανάγκες της κοινωνίας και έχει αποκτήσει ένα ξεχωριστό ρόλο στην καθημερινότητα και τον τρόπο που επικοινωνούμε και ενημερωνόμαστε. Μάθαμε να ζούμε με αυτό, μαθαίνουμε  να το χρησιμοποιούμε. Τόσα φράγκα βγάζει ο κύριος  Ζουκεμπεργκ,  εκμεταλλευόμενος αυτή την αθώα μας συνηθείας, ας εκμεταλλευτούμε και εμείς τις δυνατότητες που μας προσφέρει αυτή η εφαρμογή. Λοιπόν, να μας ζήσει…


πηγή:www.alfavita.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου